تلخ و شیرین

تلخ و شیرین های زندگی جاودانه

۱۰ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است

شکل درهای بهشت و جهنم چگونه است؟ چرا بهشت 8 و جهنم 7 در دارد؟

این در، در حقیقت درهاى گناهانى است که به وسیله آن، افراد وارد دوزخ مى شوند، هر گروهى بوسیله ارتکاب گناهى و از درى، همان گونه که درهاى بهشت، طاعات و اعمال صالح و مجاهدتهایى است که بوسیله آن بهشتیان وارد بهشت مى شوند. جهنم هفت در دارد (بعید نیست عدد هفت در اینجا عدد تکثیر باشد، یعنى درهاى بسیار و فراوان دارد، همانگونه که در آیه ۲۷ سوره لقمان نیز عدد هفت به همین معنى آمده است).
 
 
ولى واضح است این تعدد درها (مانند تعدد درهاى بهشت) نه به خاطر کثرت واردان است به طورى که از یک در کوچک نتوانند وارد شوند، و نه جنبه تشریفاتى دارد، بلکه در حقیقت اشاره به عوامل گوناگونى است که انسان را به جهنم مى کشاند، هر نوع از گناهان درى محسوب مى شود.
 
 
حضرت صادق علیه السّلام، از پدرش از جدّش علیهماالسّلام که: جهنّم هفت در دارد: از یک در فرعون و هامان و قارون داخل می شوند، و از یک در مشرکین و کافرینی که به قدر یک چشم بر هم زدن ایمان نیاورده اند، و از یک در بنو امیه وارد می شوند که اختصاص به آنان دارد و کسی در آن در با آنها شریک نیست؛ و آن باب لَظَی و باب سَقَر و باب هاویه است
 
  

ادامه مطلب...
۲۸ آبان ۹۶ ، ۲۲:۱۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حلیمه ایوبی

متن زیبا درباره خدا و انسان و بهشت

قطاری که به مقصد خدا می رفت،مدتی در ایستگاه دنیا توقف کرد و پیامبر رو به جهانیان کرد و

گفت:

مقصد ما خداست؛کیست که با ما سفر کند؟

کیست که رنج و عشق توامان بخواد؟

کیست که باور کند دنیا ایستگاهی است تنها برای گذشتن؟

قرن ها گذشت اما از بیشمار آدمیان جز اندکی بر آن قطار سوار نشدند؛از جهان تا خدا هزار ایستگاه بود! در هر ایستگاه که قطار می ایستاد،کسی کم میشد و قطار می گذشت و سبک میشد،زیرا سبکی قانون راه خداست!

ادامه مطلب...
۲۸ آبان ۹۶ ، ۲۱:۳۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حلیمه ایوبی

خلود از نظر مولانا و مقایسه آن با نظر ملاصدرا

خلود در عذاب

مسئله خلود در جهنم از غوامض معاد جسمانی است و مواضع مختلفی پیرامون آن ایجاد گردیده است. بیشتر علما و حکمای مقید به ظواهر قرآن معتقد به خلود اهل دوزخ‌ و سرمدیت عذاب هستند. از سوی دیگر برخی عرفا و اهل کشف و شهود، عذاب دائم را با استناد به رحمت الهی، رد و تأویل می‌نمایند؛ چنان که افرادی چون ابن عربی و صدرالدین قونوی و قیصری، عذاب دائم را با اصول و مبانی مورد وثوق خود در خداشناسی، به ویژه رحمت مطلق الهی سازگار و همخوان نمی بینند؛ ازاین رو به انواعی از لطایف توسل جسته، عذاب را به ذائقه اهل نار عذب می نمایند[2].

اما در این میان ملاصدرا - به حسب ظاهر عبارات او در آثار مختلفش - دارای موضع واحدی نیست. وی یک‌بار موضعی موافق و همگام با اصحاب کشف چون ابن عربی اتخاذ نموده، حکم به نفی عذاب دائم می‌کند، و بار دیگر مطابق سایر علما از سیاق قرآن، بدون تأویل آیات عذاب، متابعت کامل می‌نماید. اما چنان که بیان خواهد شد، ملاصدرا خود را همواره دارای یک رأی می شمارد و میان رأی خود و عرفایی همچون ابن عربی هیچ مخالفتی نمی بیند.

ادامه مطلب...
۲۰ آبان ۹۶ ، ۲۳:۴۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حلیمه ایوبی

خلود از منظر مولانا جلال الدین بلخی و مقایسه

خبرگزاری فارس: بررسی مفهوم خلود در بهشت

خلود

«خلود» به معنای دور بودن چیزی از برخورد با فساد و تباهی و باقی ماندن آن چیز بر حالت سابق است (راغب اصفهانی، 1412، ج1، ص291). به  عبارت دیگر، خلود یعنی جاوید بودن و دوام بقا در سرایی که از آن خروجی نیست (ابن منظور، 1414، ج3، ص164). صدرالمتألهین شیرازی، خلود را به طور مطلق و در استعمال شایع به معنای دوام می داند، اما اذعان دارد که گاهی خلود به معنای مکث طولانی نیز به کار می رود؛ مانند «سجنٌ مخلد». وی همچنین می افزاید: مکث طولانی - چه حقیقی، چه مجازی - می تواند دائم نیز باشد؛ چنان که درباره کفار این چنین است، و نیز می تواند منقطع باشد؛ چنان که در مورد فاسقان این گونه است (صدرالدین شیرازی، 1366، ج3، ص331).

ادامه مطلب...
۲۰ آبان ۹۶ ، ۲۳:۳۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حلیمه ایوبی

تقسیم کلی جنات

تقسیم کلی جنات



«جنات نیز به تقسیم کلی سه جنت است؛ ۱-جنت ذات است که غایت علم بالله و معارف الهیه است. ۲- جنت صفات که نتیجه تهذیب نفس و ارتیاض آن است و۳- جنت اعمال که صورت قیام به عبودیت و نتیجه آن است.». [۸]
«شاید مراد از جنتی که در قرآن ذکر شده است جنت اعمال باشد، و لهذا ذکر فرموده است: «أعدت للمتقین». [۹]
ودر آیه دیگر می فرماید: «اعدت للذین آمنوا». [۱۰]
و مهیا شدن، شأن بهشت اعمال است.». [۱۱]«بهشت اخلاق، سعه اش به قدر سعه کمال انسانی است در مرتبه متوسط، و از برای آن حدی به این موازین نتوان درست کرد.». [۱۲]
ادامه مطلب...
۲۰ آبان ۹۶ ، ۲۳:۰۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حلیمه ایوبی

انواع بهشت و جهنم

انواع بهشت و جهنم از منظر امام خمینی



امام خمینی(ره) بر این باور است که بر خلاف تصور ابتدایی و عامیانه، بهشت و جهنم یک نوع نیست، بلکه سه نوع بهشت و جهنم وجود دارد:
۱-بهشت و جهنم اعمال که ره آورد اعمال انسان هاست.
۲- بهشت و جهنم صفات که نتیجه نوع ملکات روحی و صفات اخلاقی انسان هاست و به همین جهت گاه از آن به بهشت و جهنم اخلاق نیز تعبیر می شود.
ادامه مطلب...
۲۰ آبان ۹۶ ، ۲۲:۵۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حلیمه ایوبی

بهشت و جهنم از نظر امام خمینی

بهشت وجهنم از نگاه امام خمینی



درباره حقیقت بهشت و جهنم، در کلمات امام دو تعبیر دیده می شود؛ ۱- یکی آن که بهشت و جهنم دو نشانه جداگانه هستند که انسان ها در اثر حرکت جوهری به سوی یکی از آن دو در حرکت اند.
«و تواند بود که عالم بهشت و جهنم دو نشأه و دار مستقلی باشد که بنی آدم به حرکات جوهریه و سوق های ملکوتی و حرکات ارادیه عملیه و خلقیه به سوی آنها مسافرت می کنند، گرچه هر یک از آنها حظوظ شان از صور اعمال خودشان باشد.». [۱]بر اساس این سخن، بهشت و جهنم دو عالم و دونشاه جدای از انسان هستند که انسان ها در آن وارد می شوند. ۲- اما در موارد دیگر می فرماید حقیقت بهشت و جهنم صورت های
ادامه مطلب...
۲۰ آبان ۹۶ ، ۲۲:۳۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حلیمه ایوبی

داستان از بهشت و جهنم انسان ها


یک مرد روحانی، روزی با خداوند مکالمه‌ای داشت:
 
خداوندا! دوست دارم بدانم بهشت و جهنم چه شکلی هستند؟
 
خداوند آن مرد روحانی را به سمت دو در هدایت کرد و یکی از آنها را باز کرد؛ مرد نگاهی به داخل انداخت. درست در وسط اتاق یک میز گرد بزرگ وجود داشت که روی آن یک ظرف خورش بود؛ و آنقدر بوی خوبی داشت که دهانش آب افتاد.!

 

ادامه مطلب...
۱۴ آبان ۹۶ ، ۱۸:۵۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حلیمه ایوبی

بهشت و دوزخ رستاخیز


 بهشت و دوزخ رستاخیز: که گاهی از آن تعبیر به «جنه المأوی» می شود.[4]

 

در این که بهشت و دوزخ به دو معنای اول، هم اکنون وجود دارند، بحثی نیست: اصل سخن در مورد بهشت به معنای سوم است که آیا این بهشت بر روی کره ی زمین تشکیل می شود یا در جای دیگری.


ادامه مطلب...
۱۴ آبان ۹۶ ، ۱۸:۵۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حلیمه ایوبی

آیا بهشت و جهنم در روز قیامت، بر روی کره ی زمین تشکیل می شوند، یا در کره ی جداگانه ای می باشند؟


این سؤال از دو قسمت تشکیل شده است:
1 ـ آیا بهشت و جهنم در کره ی زمین تشکیل می شوند یا در کره ای دیگر؟
2 ـ آیا بهشت و جهنم و معاد فقط روحانی است یا جسمانی هم هست؟


پیش از شروع پاسخ، به چند نکته اشاره می شود:
مراد از بهشت و جهنم چیست؟
از مجموع تعبیراتی که در آیات قرآن و روایات اسلام آمده، بهشت و دوزخ به سه معنای مختلف اطلاق شده است که عبارت اند از:[1]


بهشت دنیا: این بهشت از نظر ظاهر، همان باغ های خرّم و سرسبز این جهان هستند. قرآن درباره ی قوم سبا می فرماید: لَقَدْ کانَ لِسَبَإٍ فی‏ مَسْکَنِهِمْ آیَةٌ جَنَّتانِ عَنْ یَمینٍ وَ شِمالٍ کُلُوا مِنْ رِزْقِ رَبِّکُمْ وَ اشْکُرُوا لَهُ بَلْدَةٌ طَیِّبَةٌ وَ رَبٌّ غَفُور); «برای قوم سبا در محل سکونت شان نشانه ای بود، دو باغ از راست و چپ، از روزی پروردگارتان بخورید و شکر او را به جا آورید، شهری است پاک و پاکیزه و پروردگاری آمرزنده.[2]


به احتمال قوی، بهشت آدم(علیه السلام) نیز یکی از همین باغ های خرّم و با طراوت زمین بوده است.[3]


ادامه مطلب...
۱۴ آبان ۹۶ ، ۱۸:۴۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حلیمه ایوبی